Advies en montage van motorbanden
Stelvio Motorservice
 

Alles wat je moet weten over motorbanden


Duik hier in de wereld van motorbanden! 

Jij bent als motorrijder vast ook op zoek naar “de beste band” en je wilt vast weten wat de perfecte luchtdruk is voor optimale grip en minimale slijtage. Het antwoord hierop is vaak genuanceerd en afhankelijk van jouw wensen, gebruik en rijstijl.
Wij denken graag met je mee, dus we zijn altijd benaderbaar voor een persoonlijk advies. Maar als je je alvast een beetje wilt inlezen, vind je hieronder wat algemene info over motorbanden.





De juiste bandenspanning is belangrijk

De juiste bandenspanning is cruciaal voor optimale prestaties. Te weinig druk zorgt voor snellere veroudering, meer slijtage en een slechter stuurgevoel. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning. Check altijd de website van de bandenfabrikant welke druk zij adviseren voor jouw motorfiets! Sommige fabrikanten geven aan dat de adviesspanning van de motorfietsfabrikant aangehouden moet worden. Deze adviesspanning geldt voor koude banden. Bij bijvoorbeeld motorscooters is dit veelal een heel stuk lager en bij zware tourmotoren is het soms aanzienlijk hoger.


Goed onderhoud voor een lange levensduur

De sleutel tot een lange levensduur van je banden? Een goede bandenspanning! Koop een goede bandenspanningsmeter en controleer voor je rit even of je banden de juiste druk hebben. Inspecteer ook regelmatig op eventuele beschadigingen en op spijkers, schroeven of glas. Kleine steentjes kun je vaak zelf verwijderen. Als je een schroef of spijker in een van je banden hebt, laat hem er dan in zitten en kom langs. We kijken dan of de band nog te repareren is of dat vervangen een betere keuze is. Hoe beter je voor je banden zorgt, hoe langer ze meegaan.


Hoe lang gaan motorbanden mee?

Er is geen vast antwoord op de vraag hoe lang een band meegaat, omdat het afhangt van verschillende factoren. Een krachtige motor zal de banden meer belasten dan een lichte motor, hard optrekken en flink remmen hebben invloed, zachte banden bieden veel grip maar slijten sneller, maar ook extra gewicht, kwaliteit van het asfalt, en zelfs weersinvloeden werken door in de slijtage van je banden. Wil je weten wat de beste keuze is voor jouw situatie? Vraag ons gerust om advies.

Ongelijke slijtage, het verschijnsel “cuppen” en droogrot

Misschien is het je wel eens opgevallen dat je voorband een ongelijk slijtagepatroon vertoont met een soort zaagtand-effect, dat ook wel “cuppen” wordt genoemd. Dit komt omdat er op de voorband andere krachten vrijkomen dan op de achterband. Dit kan erger worden door slechte schokbrekers, of verkeerde bandenspanning (in combinatie met extra gewicht achterop). Je kunt met rijden last hebben van deze ongelijke slijtage en hoewel je ermee door kunt rijden, is het slim om bij twijfel even langs te komen voor advies. Bij ernstige cupping is vervanging van je banden de veiligste optie.


Banden die te lang in de zon hebben gestaan kunnen last krijgen van droogtescheuren: het uitdrogen van de band door UV-straling en hitte. Scheurtjes langs de zijwand of het loopvlak kunnen een signaal zijn dat het tijd is voor vervanging van je band.


Wanneer is het tijd om je band te vervangen?

Op elke motorband zitten kleine slijtagenokjes tussen het profiel: de Tread Wear Indicator (TWI). De regelgeving voertuigen van de overheid geeft aan dat je in Nederland ten minste 1 mm profiel op motorbanden moet hebben, maar dat is wel het absolute minimum. In België en Duitsland mag je niet rijden met minder dan 1,6 mm. Een versleten band vergroot de kans op lekrijden en kan voor gevaarlijke situaties zorgen, zeker in regenachtige of winterse omstandigheden. Bedenk dat jouw motor maar een paar kleine contactpunten met de weg heeft, dus optimale grip is essentieel.


Hoe oud mag een ongebruikte band zijn?

Ook banden hebben een houdbaarheidsdatum. Over het algemeen worden ongebruikte banden jonger dan 5 jaar als “nieuw” worden beschouwd en kun je ze zonder problemen monteren. Wij hanteren een grens van maximaal 3 jaar oud. Er is onderzoek gedaan naar de degradatie van niet gemonteerde oudere banden.  Twijfel je? Wij kijken graag even met je mee. 

Lees meer hierover in het artikel van Vaco:  Verenigingsstandpunt: Veroudering van banden

Grip en profiel: dit maakt het verschil

Een band levert pas optimaal grip als hij op zijn eigen bedrijfstemperatuur is. Het loopvlak en de profielgroeven zorgen er niet alleen voor dat water efficiënt wordt afgevoerd, maar ze dragen voornamelijk bij aan de opwarming van de band. Afhankelijk van jouw type motor en je rijstijl, kun je kiezen voor een profiel dat bij jou past: van strak en sportief tot ruw en avontuurlijk. Het juiste profiel helpt je bij het vinden van de perfecte balans van grip bij verschillende omstandigheden.

Welke bandenmaat heb ik nodig?

Op de zijkant van je band vind je gegevens die essentieel zijn bij het kiezen van de juiste band.
Dit is een code zoals bijvoorbeeld: 150/70/R17 V.

  • 150 - breedte in millimeters
  • 70 - hoogte van de band als percentage van de breedte
  • R – Type band* (R = Radiaalband, – = Diagonaalband, B = Diagonaalband met gordel, TT = Tube Type, TL = Tubeless, A = Speciale versie, NHS = Not for Highway Service – circuitband, niet toegelaten op openbare weg, RF = Versterkte band)
  • 17 - velgdiameter in inches
  • V - snelheidscodering (V=tot 240 km/h, W=tot 270 km/h, ZR= boven de 240 km/h).

Andere aanduidingen op de motorband kunnen zijn:

  • Rotation - draairichting van de band
  • Rode/gele stip – dit is het lichtste punt van de band, belangrijk bij montage
  • Rear - Achterband
  • Front - Voorband

Let ook op de specificaties die de fabrikant aanbeveelt, want een bredere band onder je motor ziet er misschien stoer uit, maar is onveilig als het niet goed op de velg past.


* De meeste moderne motorbanden zijn Radiaal (R); deze presteren uitstekend bij hoge snelheden en in bochten. Diagonale banden (- of B) worden gebruikt bij lichtere motoren, zoals scooters. Moderne banden zijn vaak tubeless (TL; geen binnenband nodig), maar voor oudere motoren of specifieke modellen geldt dit niet altijd, dus check altijd de markering op de band. 

Voor zware toermotoren en cruisers zijn er soms speciale banden beschikbaar die extra stevigheid en een langere levensduur bieden.


Kwaliteit versus prijs

Kwaliteit komt vaak met een prijskaartje en er zit best een verschil in de prijzen van motorbanden. Laat je goed adviseren voor een band die past bij jouw motor en rijstijl, zodat je een betrouwbare band kiest met een lange levensduur en goede grip in alle weersomstandigheden. Dit hoeft voor de hobbyrijder echt niet de duurste band te zijn, maar als je vaak in slecht weer of lange afstanden rijdt is investeren in een duurdere band veelal de veiligere en soms uiteindelijk de voordeligere keuze. We denken graag met je mee.

Laat je banden vakkundig monteren en balanceren

Bandenmontage is een lastige klus voor thuis, simpelweg omdat je de juiste gereedschappen daar niet hebt. Een slecht uitgebalanceerde band kan namelijk zorgen voor trillingen in het stuur en extra slijtage aan lagers. Zelfs een decoratief ventieldopje kan de balans verstoren, dus laat het monteer- en balanceerwerk over aan een professional. We doen het graag voor je.


De eerste rit met nieuwe banden

Heb je net nieuwe banden laten monteren? Rijd dan de eerste ritjes rustig in. Nieuwe banden moeten nog even op temperatuur komen en relatief rustig ingereden worden. De meeste fabrikanten adviseren gedurende  100/160 kilometer wat rustiger te rijden en op te bouwen. Begin langzaam en rem en accelereer voorzichtig en ga niet te schuin door een bocht. Voer de belasting van de banden geleidelijk op totdat je gewend bent aan de nieuwe banden.


Je bent welkom!

Je motorbanden zijn veel meer dan alleen rubber: ze vormen de basis voor je veiligheid, comfort en rijplezier. Heb je vragen over de staat van je banden of wil je weten welke band perfect bij jouw motor past? Neem gerust contact op – samen vinden we de beste oplossing voor jou!


Neem contact op